چطور مطالعه باکیفیت داشته باشم؟

چطور مطالعه باکیفیت داشته باشم؟

برای موفقیت در درس‌ها باید به طور منظم و حساب شده درس بخوانید. کلید موفقیت، مطالعه هوشمندانه است نه مطالعه زیاد و سخت. هرچه در مطالعه خود، پیش بروید، به درستی این مطلب، بیشتر و بیشتر پی خواهید برد. یک یا دو ساعت مطالعه در روز، برای کسب نمرات رضایت‌بخش در مقطع دبستان کافی است اما وقتی وارد مقطع متوسطه می‌شوید، برای انجام همه تکالیف و مطالعات خود، در روز، وقت کافی نخواهید داشت، مگر آنکه چگونگی مطالعه هوشمندانه را بدانید.

به قول آدریل جانسون، خوب کتاب خواندن را نمى‏‌توان از خواص مادرزادى دانست. براى مطالعه خوب، بدون شک، روش خاصى لازم است.”

یکی از روش های مطالعه باکیفیت، مطالعه هوشمندانه است. مطالعه هوشمند
(S2) فرآیندی فعال و پویا است که دانش‌آموز برای رسیدن به هدف از تمام فرصت‌های مطالعه‌ی خود برای درک صحیح مطالب به طور منظم و حساب شده استفاده می‌کند. مطالعه هوشمند یکی از برترین روش‌های مطالعه برای تمامی دانش‌آموزان می‌باشد که از فرمول زیر قابل استنباط است.</span

مطالعه هوشمند = { پیش‌خوانی+ یادگیری فعال+ روزخوانی+ مرور و ارزشیابی {  

1- پیش‌خوانی کنید (قبل از تدریس معلم درس موردنظر را بخوانید(

پیشخوانی موفق‌ترین ابزار برای شخصی‌سازی برنامه‌ی راهبردی و یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود تمرکز در کلاس درس می‌باشد. پیشخوانی بهتر است شب قبل از کلاس اتفاق بیفتد و فقط در حد روخوانی، نگاه کردن به عنوان‌ها، واژه‌های جدید و تصاویر باشد. در پیشخوانی سؤالاتی ذهن شما را درگیر می‌کند که در کلاس در پی یافتن جواب این سؤالات، با حواس کامل به مطالب معلم گوش می‌دهید. و همینطور قسمت عمده‌ای از مطالب را در کلاس یاد می‌گیرید. به بیانی دیگر پيشخواني اين است كه شما قبل از اينكه سر كلاس حاضر شوید، درس مورد نظر را مطالعه کنید و با آمادگي قبلي(کنجکاو) و سوالاتی در کلاس حضور پيدا كنید.

2- یادگیری فعال (در کلاس حضور فعال داشته باشید)

اگر برای شرکت در کلاس درس از هر نظر آماده باشید و شب قبل مروری هر چند سطحی بر درس فردا داشته باشید، متوجه می‌شوید که کلاس درس تجربه‌ی بسیار لذت‌بخشی برای شما خواهد بود. در کلاس درس حضور فعال داشته باشید، با معلم و دانش‌آموزان دیگر در مباحث کلاسی تعامل داشته باشید، روی مطالب آموزشی معلم فکر کنید، مطالب مهم را یادداشت کنید، سوال بپرسید، به سوالات معلم و دوستانتان پاسخ دهید، تمرین‌ها و فعالیت‌های کتاب درسی را حل کنید، به صورت کلی با فرایند آموزش درگیر شوید. در این صورت نه‌تنها معلم متوجه می‌شود که شما در کلاس درس آماده و فعال هستید، بلکه برای خود شما هم، کلاس درس دیگر خسته‌کننده و کسالت‌آور نخواهد بود.

3- روزخوانی کنیددرس هر روز را همان روز مطالعه کنید(

هر روز در مدرسه چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید؛ بنابراین وقتی به خانه می‌روید درسی که همان روز در مدرسه به شما  آموزش داده شده است را بخوانید، به این تکنیک روزخوانی می‌گویند. روزخوانی به معنی درس هر روز را در همان روز خواندن است يعني بعد از اينكه معلم در صبح همان روز درس داد بعدازظهر موقعي كه به خانه آمدید و استراحت كردید درس همان روز را بخوانید، مساله‌اي كه همان روز در كلاس گفته شده است و يادداشت‌هايي كه خودتان برداشته‌اید يا جزوه‌اي كه معلم داده است يا كتابي كه همان روز خوانده‌اید را مطالعه کنید اين به افزايش و بهبود راندمان يادگيري شما كمك مي‌كند.

4- مرور و ارزشیابی کنید (در تعطیلات آخر هفته درس‌های خود را مرور کنید و از خود امتحان بگیرد(

هر درسی که در طول هفته به شما آموزش داده شده است و آموخته‌اید را در تعطیلات آخر هفته مرور کنید. پنج‌شنبه و جمعه بهترین زمان برای مرور مطالب آموزش داده شده در طول هفته است. برای اطمینان از اینکه درس‌های هفته را به خوبی یاد گرفته‌اید از خود امتحان بگیرد و اشکالات خود را پیدا کنید و رفع کنید.

امتیازدهی به مطلب
Majid Tahmasebi
Majid Tahmasebi

تیم تولید و بازاریابی محتوایی کاگو، همواره تلاش می کند محتوای آموزشی ارزشمند و ناب، برای کاربران خود تولید کند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *